728 x 90

Iran uses fabricated WikiLeaks cable to smear UN rights rapporteur

-

Former Maldives foreign minister, Ahmed Shaheed, who is the UN special rapporteur on the situation of human rights in Iran
Former Maldives foreign minister, Ahmed Shaheed, who is the UN special rapporteur on the situation of human rights in Iran

State-run agencies and semi-official websites run articles in effort to discredit Ahmed Shaheed
Guardian, 3 August 2015

Iran has launched a sophisticated smear campaign against the UN special rapporteur investigating its human rights violations by widely spreading a fabricated WikiLeaks cable purporting to show he received bribes from Saudi Arabia.
In a concerted effort aimed at discrediting Ahmed Shaheed in the eyes of the general public, Iranian state-run agencies and semi-official websites simultaneously carried articles claiming that the Saudi embassy in Kuwait had paid the UN envoy $1m to take an anti-Iran position. It dominated many Iranian front pages on Tuesday and an Iranian official later used the false information to question Shaheed’s credibility.
The allegations are based on what is claimed to be a WikiLeaks cable the authenticity of which has been challenged by the organization itself. “Please show which cable this claim is based on. You fail to link to one of our cables in the article,” the official account of the WikiLeaks tweeted in response to a website carrying the news. Shaheed has also strongly denied the claims.
A deeper examination of the forged document when compared with genuine Saudi cables published on the WikiLeaks website showed that it had been fabricated with help from a computer technique to merge two sets of different real diplomatic Saudi letterheads and creating an entirely new letterhead which does not exist elsewhere. It was then put on alwaienews.com and awdnews.com, two amateur websites that duplicate materials from other sources.
The apparently orchestrated campaign against Shaheed seems to fit into a familiar pattern of Iran smearing activists, dissidents, or even journalists by propagating misinformation about them.
Alwaienews was used by Iran’s state television and other agencies as the main source of their reports about Shaheed.
Shaheed, a former foreign minister of the Maldives, follows rights violations in Iran closely and has submitted a number of damning reports to the UN, documenting widespread and systematic violations in the country, especially its use of the death penalty and arbitrary arrests of peaceful activists.
Shaheed has never been allowed to travel to Iran since his initial mandate was approved by the UN in 2011. He recently joined other human rights activists in calling on Iran’s president, Hassan Rouhani, to follow his nuclear deal success with human rights progress.
A fellow at the New York-based international campaign for human rights in Iran (ICHRI) said the recent claims against Shaheed were a continuation of a longstanding campaign by Iranian officials to discredit both his work and his personality.
“The attacks against Shaheed are nothing new: Iranian officials and hardline media outlets have been trying for years to defame Shaheed and destroy the credibility of his work,” he told the Guardian. “With the nuclear accord reached, demands for political and social reforms in Iran are expected to increase. Hardliners want to pre-empt increased momentum for reforms. Trashing the special rapporteur, whose work is internationally lauded – and who has explicitly called for a renewed focus on human rights now that the deal has been reached – is one way to do this.”
He said the smear campaign was an attempt to deflect attention from Iran’s “egregious” human rights record. “By discrediting Shaheed and his work, the authorities seek to influence public opinion in Iran,” he said. “The current allegations are a blatant attempt to garner domestic support for their refusal to cooperate with the special rapporteur, and to create supposed ‘facts on the ground’ that support their vilification of Shaheed.”

Selected

Latest News and Articles